Sidder du fast i krydsordet, hvor ledetråden blot lyder “spillekort” og rutchebanen af felter stirrer tilbage på dig? Så er du landet det helt rigtige sted. På Kairo Rejser guider vi dig normalt gennem pyramider, basarer og sejlture på Nilen - men i dag sejler vi en tur ned ad Nilen af bogstaver og hjælper dig med at lægge de helt rette kort på bordet.
Fra ultrakorte løsninger som “es” til de længere og mere kryptiske “hjerterkonge” gemmer krydsordets kortdæk på både klassiske farver, historiske tarotreferencer og smarte metaforer. Og vidste du, at de europæiske spillekort, vi kender i dag, kan spores tilbage til de egyptiske mamelukkers kortspil? Netop derfor dukker tarok ofte op i temakryds - et magisk møde mellem Kairo og krydsordets verden.
I artiklen her får du lynhurtige løsningslister, tips til bogstavtælling og indsigt i de skjulte ordspil, der kan sende dig fra blanke felter til triumferende udfyldte rækker. Klar til at trumfe? Så lad os blande kortene og komme i gang!
Spillekort: hurtige bud på 2–3 bogstaver
Når en krydsordsledetråd blot lyder “spillekort”, og rammen kun giver plads til to-tre bogstaver, drejer det sig ofte om de helt korte kortværdier. De er populære i danske krydsord, fordi de indeholder gode blandinger af vokaler og konsonanter, som let kobler sig til tværgående ord - især hvis du endnu mangler mange krydsbogstaver.
Typiske løsninger ser sådan ud:
- 2 bogstaver: es, to, ti, ni
- 3 bogstaver: tre, fem, syv
Husk at tjekke, om ledetråden antyder ental eller flertal (fx “kort” vs. “kortene”) og om krydsordet opererer med dansk eller evt. engelsk terminologi. I korte felter er det dog næsten altid de nævnte varianter, der går igen; så snart du ser et 2- eller 3-bogstavs hul i krydsen, er det værd at teste dem først, før du kaster dig over mere obskure gæt.
Spillekort: 4–5 bogstaver der ofte går igen
Når en krydsordleder blot angiver “spillekort” og feltet tæller fire eller fem bogstaver, er det oftest ansigterne eller selve kuløren, der er på spil. De sikre firebogstavsløsninger er især dame (4) samt de to kulører klør (4) og spar (4). Alle tre optræder hyppigt i både quick- og weekendkryds, fordi de dækker flere mulige ledetråde: “højeste billedkort”, “kløver på engelsk” eller blot “kortfarve”.
Blandt de fembogstavsløsninger er konge (5) og joker (5) gode at have på rygraden. Begge kommer ofte i spil, når ledetråden nævner “højt kort”, “trumf i spil” eller “wildcard”. Bemærk også ordet farve (5), som krydsordsskabere bruger som synonym for “kulør”; her er det altså ikke regnbuens farver men spillekortenes, der menes. Husk at tjekke, om feltet ender på -n eller -r - “kongen” og “jokerne” kan begge drille, hvis pluralis eller bestemt form er efterspurgt.
Når krydset peger på selve kuløren, men ikke afslører bogstavantallet, er ruder (5) det oplagte bud i fem bogstaver. Har man allerede et r eller d fra de øvrige felter, stiger sandsynligheden yderligere. Se også listen over de mest brugte kulører:
- Klør - 4 bogstaver
- Spar - 4 bogstaver
- Ruder - 5 bogstaver
- Farve - 5 bogstaver (samlebetegnelse)
Endelig kan temakryds og historiske henvisninger trække korttyper som tarok eller tarot (begge 5). Og glem ikke de korte talord: fire (4), seks (4) og otte (4) løser ofte ledetråde som “nummereret kort”. Tæl altid felterne: i danske krydsord tæller æ/ø/å som ét bogstav, så “klør” passer i et firefeltsfelt, selv om det visuelt har fem tegn.
Spillekort: 6–7 bogstaver
Når en krydsordsledetråd peger på et spillekort med 6-7 bogstaver, er det som regel enten et enkelt billedkort, en bestemt farve eller et flertalsord med endelsen -er/-erne. Her dukker de dansk-specifikke stavemåder op (fx knægt og hjerter), og det kan være nyttigt at huske, at de fleste af disse ord begynder med konsonant og ender på -t eller -er. Har du allerede et K eller et H blandt krydsbogstaverne, er sandsynligheden derfor stor for, at løsningen gemmer sig her.
- Knægt (6) - billedkortet lige under damen; ofte anført som »bonde« i ældre kryds.
- Jokere (6) - flertal af joker; ledetråde kan lyde »to wildcards« eller »spillets spasmager«.
- Eserne (7) - flertalsformen af es; passer godt, når ledetråden nævner »fire højeste kort« eller »topkortene«.
- Hjerter (7) - den røde farve; dukker op ved »rød kulør« eller »elvis-sang«-vink (»Heart of…«).
- Trumfer (7) - kort der slår alle andre i mange spil; kan også henvise til udtrykket »overtrumfe«.
Husk at dobbelttjekke bogstavoptællingen: både æ i knægt og hj-kombinationen i hjerter kan snyde, hvis man hurtigt tæller felter i ruden. Får du ikke match ved første forsøg, så prøv alternative bøjningsformer (fx esserne i stedet for eserne) - de ekstra bogstaver kan være præcis det, der låser resten af krydsordet op.
Spillekort: lange løsninger (8+ bogstaver)
De længere løsninger fungerer som solide ankre i et krydsord, fordi de spænder over mange felter og derfor låser naboløsningerne fast. Har du fået én eller to bogstaver på tværs, kan du ofte hurtigt genkende et af de klassiske spillekort-compoundord herunder - især i temakryds om kortspil, kasino eller magi:
- Spardame (8)
- Kortspil (8)
- Tarotkort (9) - kan også staves tarot-kort i visse kryds
- Trumfkort (9)
- Billedkort (10) - samlebegreb for knægt, dame og konge
- Spillekort (10)
- Ruderknægt (11)
- Hjerterkonge (12)
Når du arbejder med ord i denne længde, er det guld værd at tælle efter: sammensatte ord uden bindestreg tæller hvert bogstav, mens æ/ø/å stadig blot er ét. Overvej også bøjninger (trumfkorte findes fx sjældent), og husk at et krydsord med historisk eller geografisk vinkel - måske om Nilens spillehuse eller mamelukkernes kort - kan snige tarotkort ind som en elegant nik til Egyptens bidrag til europæiske kortspil. Et enkelt rigtigt langord kan derfor være dit eget lille trumfkort til at løse resten af nettet.
Tænk overført betydning og udtryk
Krydsordsskribenter elsker at lege med kort-metaforer. Når ledetråden blot lyder ”spillekort” eller ”kort-term”, kan svaret lige så vel være et billedligt udtryk som selve navnet på et kort. De mest oplagte er trumfkort (noget, der afgør sagen) og at have et es i ærmet (en skjult fordel). Begge passer fint på seks og ni bogstaver og dukker ofte op i både kryds og tværs og i de populære weekend-hjernegymnastikker.
- Trumfkort - 9 bogstaver: Kan dække alt fra argumenter i en debat til en afgørende feature i et produkt.
- Es i ærmet - 2+1+6 bogstaver: Skrives typisk uden mellemrum i krydsord (esiærmet), så tælle lige bogstavantallet!
- Det ligger i kortene - 3+5+2+7 bogstaver: Idiom om noget, der er sandsynligt eller forudbestemt.
En anden hyppig vinkel er udtrykket at spille sine kort rigtigt. Her er det ikke de fysiske kort, men evnen til at udnytte sine muligheder, der er i fokus. I nogle krydsord skærer konstruktøren det helt ind til benet og vælger blot ordet kortspil (8 bogstaver) som ledetråd til netop denne vending, så kig altid på de omkringliggende bogstaver før du svarer.
- Spille sine kort rigtigt - ofte forkortet til kortspil i små diagrammer.
- Melde kulør / holde kulør - 5+5 eller 5+5 bogstaver: Bruges om at stå ved et standpunkt eller være tro mod en gruppe.
Glem heller ikke joker som synonym for et wildcard: ordet passer på fem bogstaver og er oplagt, når ledetråden antyder ”uventet faktor” eller ”fribillet”. I mere moderne kryds møder man også bare selve låneordet wildcard (8 bogstaver), så vær forberedt på begge muligheder - især i IT- eller sportsrelaterede temaer.
Kort sagt: Når krydsordet nævner kort, kan svaret ligge i overført betydning. Kig efter idiomer, tjek om bogstavantallet matcher ét sammenhængende ord (trumfkort) eller en sammenskrivning (esiærmet), og hav et vågent øje på, om konstruktøren bruger kort-metaforer til at beskrive strategi, held eller overraskelser. Det er ofte her, de virkelige nøgleord gemmer sig.
Tips til at ramme rigtigt – bogstaver, bøjning og tema
Når du løser spillekort-relaterede krydsord er første skridt altid at tælle bogstaver rigtigt. I danske krydsord tæller Æ, Ø og Å som ét bogstav, så en ledetråd på “2 bogstaver” kan sagtens være æ eller å, hvis forfatteren er dristig. Brug derefter dine eksisterende krydsbogstaver som ankre: har du f.eks. _S, er “es” oplagt, mens _R_ peger mod “tre” eller “spar”. Jo flere tværgående ord du låser, desto hurtigere falder resten på plads.
Tjek også altid bøjninger og flertalsformer - krydsordskonstruktører elsker dem. Nedenfor er de mest almindelige varianter, som ofte redder en fastlåst gitter:
- Es → es, esset, esser, esserne
- Konge → kongen, konger, kongerne
- Joker → joker, jokeren, jokere, jokerne
Endelig bør du aflæse temaet i hele krydsordet. Er der et historisk eller geografisk twist, kan konstruktøren finde på at gå uden for normal kortjargon. Fun fact fra Kairo Rejser: De europæiske spillekort kom til kontinentet via mamelukkernes kort i middelalderens Egypten. Derfor dukker ord som tarot/tarok, “mameluk-kort” eller gamle suiter som mønter og sabler ofte op i temakryds. Tjek derfor altid om ledetråden peger mod klassiske kort, moderne poker-termer eller måske netop en egyptisk-inspireret historisk reference - det kan være forskellen på et udfyldt eller tomt felt.