Et ægteskab, en modekrig og et mordkomplott. Når House of Gucci folder sig ud på lærredet, er det med lige dele haute couture og højdramatik - og et stjernespækket cast, der gnistrer som diamanter på en catwalk i Milano. Instruktør Ridley Scott slipper skuespillere af absolut topklasse løs i fortællingen om den italienske luksusdynasti, hvor kærlighed hurtigt bliver til magtkamp … og magtkamp til blodig hævn.
Forrest på podiet står Lady Gaga og Adam Driver som Patrizia Reggiani og Maurizio Gucci - et par, der går fra romantisk charme til iskold krig i takt med, at imperiets millionbeløb og familiebånd begynder at flosse. Men de er langt fra alene om at sætte turbo på intrigerne. Med ikoniske navne som Al Pacino, Jeremy Irons og en næsten uigenkendelig Jared Leto får vi et indblik i Gucciernes giftige interne spil, hvor selv de mest glamourøse skulderpuder ikke kan dække over dolkestødene.
I denne artikel zoomer vi ind på alle de medvirkende - fra de bærende hovedroller til de mindste, men mindeværdige bioptrædener. Vi giver dig historien bag karaktererne, skuespillernes transformationer og de vigtigste fakta om filmens produktion, så du er klædt på til en komplet tour de force gennem 158 minutters dekadence, drama og designerdrømme.
Sæt dig godt til rette, spænd sikkerhedsbæltet (helst i italiensk læder) - og lad os dykke ned i House of Gucci, hvor ingen hemmelighed er for dyr, og ingen Gucci-taske er stor nok til at gemme den.
Hovedrollerne: Lady Gaga og Adam Driver som Patrizia og Maurizio
Når House of Gucci for alvor fænger, skyldes det i høj grad to præstationer i centrum: Lady Gaga som den ambitiøse Patrizia Reggiani og Adam Driver som den tilbagelænede arving Maurizio Gucci. Deres forhold er filmens motor - fra den første flirt på et dansegulv i 1970’ernes Milano til den isnende finale i 1990’erne, hvor kærligheden er erstattet af iskolde forretningsbeslutninger og dødbringende hævn.
Lady gaga som patrizia reggiani
- Transformationen: Gaga lader Patrizia glide fra charmerende outsider til magtsøgende femme fatale. Hun begynder i caféfyldt provins med store drømme og ender som “Guccis sorte enke”.
- Sproglig og fysisk tilstedeværelse: Med tykkere italiensk accent, markante gestik og kostumer spækket med pels og guld gør hun Patrizia til en figur, man både frygter og fascineres af.
- Emotionel spændvidde: Fra romantisk foreslående blikke i studenterbiblioteket til rasende brøl mod Maurizios forræderi leverer Gaga både nuanceret sårbarhed og teatralsk overdådighed.
Adam driver som maurizio gucci
- Den stille arving: Driver starter som den generte jurastuderende, der helst vil undslippe familiens imperium for at læse bøger og cykle rundt i Milano.
- Gradvis hårdhed: Da han trækkes ind i magtspillet - først af Patrizia, siden af sin onkel Aldo - skruer Driver langsomt op for kulden. Stemmen bliver dybere, skuldrene mere firkantede, og blikket glider fra forelsket til beregnende.
- Indre konflikt: Skuespilleren finder balancen mellem arvegods og personlig frihed; man mærker, hvordan Maurizio både elsker og frygter det Gucci-navn, der definerer ham.
Deres fælles dynamik
- Kemi fra start: Den første dansegulvscene pulserer af gnist; Gagas offensive selvtillid støder mod Drivers kejtede charme.
- Magtbalancen tipper: I takt med at Patrizia hjælper Maurizio ind i bestyrelseslokalet, bliver hun den skjulte styrmand; Driver spiller passivt-aggressivt, mens Gaga styrer samtalerne.
- Bruddet: Ski-scenen i St. Moritz markerer kollapset. Drivers distancerede kropssprog matcher hendes desperation - en subtil tango af kulde og hysteri.
- Tragediens klimaks: I de sidste minutter før mordet ligner de ikke længere et ægtepar men to rivaliserende CEO’er; her er Driver helt afstivet, mens Gaga klipper med øjnene som et rovdyr, der har lugtet blod.
Resultatet er en Shakespearesk magtkamp, hvor publikums sympati skifter mellem de to i takt med deres udvikling. Lady Gaga leverer filmens mest udfarende energi, mens Adam Driver giver historien sin kølige tyngde - tilsammen skaber de en uforglemmelig kerne, der driver House of Gucci fremad som både kærlighedsdrama, familietragedie og true-crime thriller.
Familien Gucci og nøglefigurer: Pacino, Irons og Leto
Tre erfarne skuespillere giver House of Gucci sit saftige familiedrama: Al Pacino som Aldo, Jeremy Irons som Rodolfo og Jared Leto som Paolo. Hver især tilfører de den virkelige Gucci-families magtkampe nuance, charme - og en portion tragedie.
Aldo gucci - Al pacinos karismatiske patriark
- Familierolle: Maurizios farbror og med-ejer af modehuset.
- Karaktertræk: Sælgerinstinkt, varme, flamboyance - men også blind for egne svagheder.
- Indflydelse på historien: Aldo ser potentiale i Patrizia og inviterer parret ind i firmaet, hvilket bliver startskuddet til de interne stridigheder. Senere fældes han af skatteunddragelser, som Patrizia kynisk orkestrerer gennem Paolo.
Rodolfo gucci - Jeremy irons’ aristokratiske traditionalist
- Familierolle: Maurizios reserverede far og medejer.
- Karaktertræk: Kultiveret, nostalgisk, lever i fortiden og i minderne om sin afdøde hustru - og er misbilligende over for Patrizias sociale status.
- Indflydelse på historien: Rodolfos manglende accept skubber Maurizio væk fra familien og ind i Aldos åbne arme. Da Rodolfo dør, arver Maurizio sin aktiepost, hvilket giver parret den magt, Patrizia har sukket efter.
Paolo gucci - Jared letos farverige sorte får
- Familierolle: Aldos søn - drømmer om at blive designer, men betragtes som familiens klovn.
- Karaktertræk: Eksamineret fra kunstskolen, ekscentrisk klædedragt, konstant længsel efter anerkendelse.
- Indflydelse på historien: Patrizia udnytter Paolos frustration over faren og onklen. Hun opildner ham til at angive Aldo for skattesvig og senere til at lække designhemmeligheder - en katalysator for Guccis indre kollaps.
| Skuespiller | Rolle | Centrale relationer |
|---|---|---|
| Al Pacino | Aldo Gucci | Onkel til Maurizio, mentor (midlertidigt) for Patrizia |
| Jeremy Irons | Rodolfo Gucci | Far til Maurizio, modstander af Patrizia |
| Jared Leto | Paolo Gucci | Søn af Aldo, brik i Patrizias spil |
Samspillet mellem de tre mænd skaber den arena, hvor Patrizias ambition kan spire - og hvor Maurizio gradvist forvandles fra tilbagetrukken jurastuderende til kynisk leder. Med Pacinos sydende energi, Irons’ aristokratiske kulde og Letos tragikomiske desperation får Ridley Scott iscenesat den perfekte storm af grådighed, svigt og familiært forfald.
Biroller og bemærkelsesværdige gæsteoptrædener
Selv om House of Gucci bæres af de store navne på plakaten, er det i høj grad birollerne, der giver filmen sit farverige krydderi og forankrer dramaet i både tid og miljø. De følgende skuespillere leverer nuancerede præstationer, der hver især tilføjer et strejf af autenticitet - og ofte humor - til Ridley Scotts episke mode-krimi.
Fire centrale biroller
- Jack Huston - Domenico De Sole
Som Guccis skarpe forretningsstrateg og senere CEO fungerer Domenico De Sole som en diskret, men afgørende magtfaktor. Huston spiller ham med dæmpet intelligens og tør ironi, der afslører, hvordan corporate koldblodighed langsomt erstatter familiens følelsesstyrede ledelsesstil. I filmens sidst akt bliver De Sole den, der systematisk rydder op efter kaosset omkring Patrizia og Maurizio. - Salma Hayek Pinault - Pina Auriemma
Hayek formår at gøre Pina, Patrizias clairvoyante rådgiver, både komisk og urovækkende. Hun fungerer som Patrizias fortrolige - og moralske sump - hvor ambitioner og overtro blandes. Relationen er central for filmens tone: hver gang Patrizia tøver, pisker Pina hende videre mod tragedien. - Camille Cottin - Paola Franchi
Med en naturlig elegance og fransk lethed spiller Cottin modellen og indretningsarkitekten Paola Franchi, der bliver Maurizios nye kærlighed. Hun bringer menneskelighed til Maurizio og udløser Patrizias jalousi. Cottins underspillede varme gør trekants-dramaet mere end blot sladder; det bliver et spejl af de valg, karaktererne står overfor. - Reeve Carney - Tom Ford
Carneys korte, men mindeværdige optræden som den unge Texanske designer markerer Guccis overgang til 90’ernes glamour. Med cool selvsikkerhed og en drillende glimt i øjet stjæler han hver scene og illustrerer, at mærket er ved at forlade familiens hænder og ind i modehistoriens næste kapitel.
Andre markante indsatser
| Skuespiller | Rolle | Bidrag til historien |
|---|---|---|
| Vincent Riotta | Fernando Reggiani | Patrizias far, hvis tvivlsomme forretningsmetoder antyder, hvor hendes skruppelløshed stammer fra. |
| Alexia Murray | Silvana Reggiani | Patrizias søster, der giver et glimt af den dysfunktionelle dynamik i Reggiani-familien. |
| Gaetano Bruno | Franco | Maurizios loyale chauffør og bodyguard - et tavst vidne til både kærlighed og kriminalitet. |
| Florence Andrews | Jenny Gucci | Aldos britiske svigerdatter, hvis smarte afstandtagen til familiens intriger understreger kultursammenstødet. |
| Mădălina Ghenea | Sophia Loren | Et kort, glamourøst meta-øjeblik hvor Loren besøger Guccis butik og understreger brandets celebrity-appel. |
| Antonello Annunziata | Karl Lagerfeld | Endnu en fashion-cameo, der sætter Guccis status ind i den bredere modeverden - med karakteristisk hvid hestehale og sorte solbriller. |
Disse biroller - fra Pinas okkulte råd til Tom Fords visionære designs - udvider filmens univers og gør fortællingen om House of Gucci til meget mere end et familieopgør. De skaber en mosaik af stemmer, ambitioner og perspektiver, der tilsammen tegner et komplekst portræt af kærlighed, magt og mode gennem tre skelsættende årtier.
Fakta om House of Gucci: udgivelse, længde og sprog
Inden du dykker ned i de saftige intriger og overdådige pelskraver, får du her de hårde fakta om House of Gucci - så ved du præcis, hvad du går ind til:
| Udgivelsesdato | 24. november 2021 |
|---|---|
| Spilletid | 158 minutter |
| Genrer | Drama, Kriminalitet, Historie |
| Oprindelsesland | USA |
| Originalt sprog | Engelsk |
| Talte sprog i filmen |
|
Bag kameraet: Ridley Scott og produktionen
Når det kommer til at skildre store familiedramaer på film, er Ridley Scott en af branchens mest erfarne historiefortællere. Den britiske instruktør - kendt for alt fra Alien til Blade Runner og Gladiator - sætter i House of Gucci sit visuelle fingeraftryk på en fortælling, der spænder over tre årtier af glamour, grådighed og tragedie. Scotts sikre hånd for episk iscenesættelse forenes her med hans evne til at skabe intim karakterdramatik, så publikums blik konstant skifter mellem den overdådige overflade og den menneskelige pris bag luksussen.
Scott er ikke alene bag kameraet: Han deler producentsædet med fire stærke kræfter:
- Ridley Scott - både instruktør og hovedproducent, der sikrer en stram, stilistisk helhed.
- Mark Huffam - veteran fra bl.a. The Martian, der styrer den daglige produktion.
- Giannina Facio - Scotts mangeårige kreative partner, som især har fokus på de emotionelle lag i historien.
- Kevin J. Walsh - kendt for talent for prestigefilm og et skarpt øje på budget og logistik.
Projektet er løftet af tre betydelige produktionsselskaber:
| Selskab | Bidrag |
|---|---|
| Metro-Goldwyn-Mayer | Finansiering, international distribution og Oscar-kampagner. |
| Bron Studios | Co-finansiering og strategisk støtte til et globalt publikum. |
| Scott Free Productions | Ridley Scotts eget selskab, der leverer den kreative ledelse og sikrer filmskaberens vision. |
Æstetik og tidsbillede
House of Gucci bevæger sig fra de farverige 70’ere til de glitrende 90’ere - fra diskokulørte Milano-klubber til iskolde advokatkontorer i New York. Scotts team genskaber modehusets æra gennem:
- Kostume-pragt: Designeren Janty Yates fletter autentiske Gucci-arkivstykker sammen med nyskabte outfits, der fremhæver skiftet fra boheme-chik til power-suits.
- Produktionsdesign: Arthur Max opbygger palæer, kontorer og catwalks, der oser af italiensk barok og 80’er-ekstravagance.
- Fotografering: Dariusz Wolskis varme, gyldne tone i de tidlige år glider langsomt mod koldere og skarpere billeder, efterhånden som dramaet spidser til.
- Musik: Et soundtrack spækket med tidsrelevante disco-hits og 80’er-pop kombineret med Harry Gregson-Williams’ underspillede score trækker seeren tilbage til årtierne, hvor mode blev popkultur.
Resultatet er en film, der ikke blot fortæller historien om et mord i modeverdenen, men som også leverer et visuelt arkiv over tre årtiers forandring i stil, magt og kultur - alt sammen orkestreret af Ridley Scott og hans erfarne produktionshold.