6 karavanseraier i Kairo omtalt i middelalderkilder

6 karavanseraier i Kairo omtalt i middelalderkilder

Støv fra Sahara i luften, duften af krydderier og skramlen fra kobberslåernes hamre – sådan må Kairo have lydt og lugtet, da kamelkaravanerne i middelalderen langsomt rullede ind gennem byens porte. Dengang var karavanseraier – khans, funduqs og wikalaer – nerven i handelsmetropolen: aflæssesteder, overnatningsfaciliteter og internationale toldstationer samlet bag høje mure. I dag går vi måske hastigt forbi deres slidte portaler, men i de gulnede kilder gemmer de på dramatiske historier om guld, krydderier, silke og pilgrimsrejsende.

I denne artikel tager Kairo Rejser dig med tilbage til den tid, hvor egyptiske sultaner anlagde handelsgårde for at styre strømmen af varer – og hvor rejsende lærte byens puls at kende gennem karavanseraiernes indre gårde, vandingskar og lagerhvælvinger. Med udgangspunkt i middelalderens kronikører som al-Maqrizi og Ibn Iyas dykker vi ned i seks konkrete steder, der stadig kan spores i Kairos labyrintiske gadenet.

Fra den verdensberømte Khan al-Khalili til de mere skjulte havne-wikalaer i Bulaq følger vi turban-klædte købmænd, tekstilballer fra Indien og røgelsen fra det Røde Hav ind igennem port efter port. Undervejs får du både historien, arkitekturen og helt praktiske tips til, hvordan du i dag kan finde resterne af disse handelsknudepunkter – og måske fornemme ekkoet af en svunden tids handelsråb.

Læn dig tilbage, puds sandet af lædersandalerne og gør dig klar: Her er 6 karavanseraier i Kairo omtalt i middelalderkilder, som stadig kaster glans (og skygger) over Nilens storby.

Khan al-Khalili – den berømte khan nævnt af al-Maqrizi

Når middelalderens store topograf Taqi al-Din al-Maqrizi omkring år 1400 beskriver Kairos travle handelsgader, fremhæver han én bygning som særligt prangende: Khan al-Khalili. Det var her, amiren Jaharkas al-Khalili i 1389-1392 lod rejse en overdækket karavanserai på et område, hvor der tidligere havde ligget fatimidiske gravmæler. Placeringen – lige nord for al-Azhar-moskeen og få skridt fra hovedaksen al-Mu‘izz li-Din Allah – gjorde khanen til et knudepunkt mellem Nilhavnen, de store byporte og paladsbyen i den centrale Qahira.

Al-maqrizis ord om khanen

I sit værk al-Khitat nævner al-Maqrizi, at Khan al-Khalili var “en af de smukkeste og bedste khaner i hele Misr”. Han betoner dens:

  • store indre gårdsplads, hvor karavanerne kunne læsse af i læ for gadernes kaos
  • solidt murede magasiner i stueetagen med jernbeslåede døre til kostbare varer som krydderier, silke og ibenholt
  • omgivelser af rab‘-lejligheder (simple værelser) på de øvre etager til omrejsende handlende
  • to monumentale porte, hver bevogtet døgnet rundt, så khanen kunne lukkes ved solnedgang

Funktion: Luksusvarer og global handel

Khan al-Khalili fungerede som et “funduq bil-jalala” – en karavanserai for de fineste produkter fra Mellemøsten, Indien og Europa. Ifølge samtidige toldlister blev her omladet:

Varetype Oprindelse Anvendelse/Købere
Pepper & krydderier Malabar-kysten Apotekere, hoffet
Damaskenvævninger Syrien Klædehandlere
Røgelse & myrra Yemen / Somalia Religiøse institutioner
Krystal og glas Venedig Eliten i Cairo & Mekka

Arkitektur i kort form

  1. Plan: Rektangulær, ca. 65 m × 45 m.
  2. Indre gård: Brolagt, med centralt brøndhus – et socialt samlingspunkt.
  3. Arkader: Stort ottetals-hvælvede buer båret af kalkstenssøjler.
  4. Butikker: 40-60 boder i stueplan, hver med mezzanin.
  5. Logier: To etager med små celler, enkelte med egen latrin – luksus efter tidens standard.

Fra khan til basar

Allerede i 1400-tallet bredte detail- og gadehandelen sig uden for portene, og “sūq Khan al-Khalili” opstod – spiren til den enorme basar, som i dag dækker flere gader. Mens den oprindelige khan delvist forsvandt i 1511 under sultan al-Ghuris ombygninger og senere i 1800-tallets moderniseringer, blev navnet hængende som betegnelse for hele kvarteret.

Hvad kan man se i dag?

  • Det nordlige porttårn fra Jaharkas’ byggeri er indkapslet i facade­rækkerne ud mod gaden al-Badistan. Kig efter de massive stalddørs­buer og den rillet muqarnas-krone.
  • I indgangene til sidegyderne ses ablaq, den sort-hvide bånd­muring, som engang prydede hele khanen.
  • Sækkede buegange med “mosulsk” stjernehvælv kan stadig spores bag kaffehusene Fishawi og Naguib Mahfouz Café.

Sådan oplever du stedet

Ankom tidligt formiddag og betræd al-Badistan fra al-Azhar-siden. Prøv at forestille dig, at du passerer en enkelt port ind til det lukkede kompleks frem for dagens mylder af småboder. Gå derefter mod Khan al-Khalilis livlige guldsouq – nutidens efterkommer af middelalderens luksuslager – og slut turen på taget af Bayt al-Suhaymi mod nord for et fugleperspektiv over det område, al-Maqrizi kaldte “Kairos handels­centrum uden sidestykke”.

Wikalat al-Ghuri – senmamlukkisk karavanserai i kilder og waqf-dokumenter

Hvor Khan al-Khalili repræsenterer den tidlige mamlukperiodes karavanseraitype, er Wikalat al-Ghuri sultan Qansuh al-Ghuris monumentale svar på tidens voksende handelsvolumen. Bygningen blev ifølge waqf-dokumentet dateret til 910-911 H / 1504-05 e.Kr. og omtales af både den egyptiske krønike­skriver Ibn Iyas og den tidlige osmanniske geografi­forfatter Evliya Çelebi. Begge fremhæver wikalaen som “al-Mu‘izz-gadens hjerte, hvor godset ankommer før det fordeler sig til alle byens suq’er”.

Placering og bymæssig rolle

Wikalaen ligger på den sydlige del af al-Mu‘izz li-Din Allah-gaden, blot få skridt fra al-Ghuri-kompleksets moské og mausoleum. Her lå i forvejen gaderækker af specialiserede butikker (læder, sukker, farvede stoffer), og den nye handelsgård gav sultanen kontrol over told, vare­håndtering og logi – og dermed også stabile indtægter til hans waqf.

Plan og arkitektoniske detaljer

Areal Ca. 2.700 m² (40 × 67 m)
Etager 5 etager mod gaden, 4 mod gården
Hovedport Monumental indrammet i ablaq-marmor, kufiske bånd­inskriptioner med al-Ghuris titler
Magasiner (buyut) Stueplan, hvælvede rum med tykke vægge mod brand og fugt
Logier 1.-2. sal, rum til købmænd (2-4 pers.) åbner mod svalegange
Rab‘-boliger Øverste etager, permanente lejligheder udlejet på måneds-/årsbasis

Den indre rektangulære gård er omgivet af skifte­vis sten- og tegl­buer. I midten stod oprindelig en cisternedækket brønd, så dyr og mennesker kunne vande sig straks ved ankomst. De to massive tårn­hjørner fungerede både som visuelt vartegn og som vagt­poster, hvilket Ibn Iyas kalder “al-Ghuri’s to vogtere over karavanerne fra Øst og Vest”.

Handelsstrømme og varetyper

  1. Syriske karavane­ruter: Damaskus-krydderier (muskat, nellike), Aleppo-safarig (farvet silke).
  2. Rødehavs­handel: Jemenitisk kaffe, indisk peber, salpeter fra Qusayr.
  3. Øvre Egypten & Nildalen: Bomulds­baller, safran, dadelsirup (dibs).
  4. Nordafrikanske købmænd: Berber-uld, tunesiske keramik­skåle.

Al-Ghuri påbød faste afgifter pr. lastryg og satte standard­vægte i port­bygningen for at reducere snyd. Evliya Çelebi noterer, at told­indtægten “stod for to tredjedele af sultanens daglige brødpenge”.

Hvad man kan opleve i dag

  • Bevaringsgrad: Facaden, hovedporten, gårdrummets buer og store dele af de to nederste etager står næsten intakte efter en restaurering 2003-04.
  • Aftenstemning: Efter solnedgang oplyses gården dramatisk, og stueplanet huser i dag kunst­håndværks­butikker og et lille kaffehus – ideelt til at suge stemningen til sig.
  • Koncerter: Den tilstødende al-Ghuri Sufi Dome har gratis tanoura-forestillinger (sufidans) hver mandag, onsdag og lørdag kl. 19.30; man går ind via wikalaens gård.
  • Praktisk tip: Kom tidligt for at udforske arkitekturen i dagslys, gå ud og spis i den nærliggende el-Fishawy-bazar, og vend tilbage til aften­forestillingen – så får du bygningen at se i to helt forskellige lys.

Wikalat al-Ghuri er dermed ikke blot et velbevaret arkitektonisk vidne om senmamlukkisk handelsinfrastruktur; den er også et levende kulturhus, hvor Kairos middel­alderlige puls stadig kan mærkes mellem stenhvælvingerne.

Wikalat Qaytbay – handelsgård i Nahhasin omtalt i Qaytbays waqfiyya

I 1480’erne lod sultan al-Ashraf Qaytbay en række prestigefyldte stiftelser (waqf) rejse over hele Kairo – fra sin imponerende moské i den nordlige kirkegård til badehuse, sabîl-kuttâb’er og flere wikalas. I waqfiyya-dokumentet fra 1488 fremhæves netop wikalat Qaytbay i Nahhasin som indtægts­skabende nøglebygning, hvis lejeindtægter skulle finansiere vedligeholdelsen af hans øvrige religiøse anlæg.

Placering – I hjertet af metalhandlernes kvarter

Wikalaen lå (og dele af den ligger stadig) på den østlige side af al-Mu‘izz li-Din Allah-gaden, ud for det livlige Nahhasin-kvarter, hvor kobber- og bronzestøberne solgte gryder, fade og lamper. Kombinationen af tunge metalvarer og den velorganiserede kommercielle infrastruktur gjorde stedet ideelt til en storhandelsgård:

  • Nord: Tæt på byporten Bab al-Futuh – adgang til karavaner fra Syrien og Anatolien.
  • Syd: Forbundet via suq-aksen til kryddermarkedet og krydstogter mod Det Røde Hav.
  • Vest: Kort afstand til Nilens havnekvarterer for udskibning mod Middelhavet.

Handelsfunktioner

Hovedvarer Import/eksport Typiske kunder
Råt kobber & tin Import fra Cypern, Maghreb Kairo-støbere (nahhâsîn)
Indiske krydderier Transit til Sortehavet og Levanten Venetianske og genovesiske købmænd
Egyptisk sukker & hør Eksport nordpå Syro-anatolske grossister
Syrisk bomuld Import Linned­vævere i Fustat

Wikalaen fungerede som lager, toldstation, vekselkontor og herberg i ét kompleks: Rejsende kunne stable varer i tørsikrede kældre, afregne tolden i portens kontor og finde logi på de øvre etager.

Arkitekturen – Typiske mamluktræk

  1. Højt portal­parti i* ablaq-mønster med indskrifter, hvor Qaytbays navn og hans blason (en bægerform) stadig anes i relief.
  2. Central gård, ca. 24 × 20 m, omgivet af tre etagers buegange:
    • Stueplan: brede hvælvede magasiner og stalde (op til 120 kameler).
    • 1. sal: simple rab‘-lejligheder til langvarige beboere – ofte håndværkere.
    • 2. sal: mindre celler for korttids­logerende købmænd (ca. 40 rum).
  3. Service-zoner i hjørnerne: bagerovn, brønd og badstue.
  4. Tagterrasse med udsigt til Muqattam-bjergene – brugt til tørring af farvestoffer og bomuld.

*Ablaq = skiftevis sorte og lyse kalkstens­bånd, karakteristisk for senmamlukkisk monumentalarkitektur.

Hvad er bevaret?

Nedlukningen af mange khans i 1800-tallet og moderniserings­bølgen under Khediven kostede dyrebare m², men dele af strukturen kan stadig opleves:

  • Portalen med muqarnas-overdækning står næsten intakt ved husnr. 125 på al-Mu‘izz-gaden. Kig efter glaserede grønne felter mellem ablaq-stenene.
  • Vestfløjens magasin­hvælvinger indgår nu som baglokaler i nutidens metal­butikker – læg mærke til de enorme kædedragere i loftet.
  • En enkelt buegang på første sal er bevaret; den danner i dag balkon for en familierestaurant. De profilerede kapitéler og de små loftriste vidner om tidligere korridorer.
  • Qaytbays stiftelses­inskription – en trelinjet naskh-frise – er indmuret over en moderne aluminiumsdør; teksten nævner ”sultan al-Ashraf Abu-n-Nasr Qaytbay… år 893 H (1488 e.Kr.)”.

Sådan genkender du wikalaen i gadebilledet

Når du spadserer mod syd fra al-Hakim-moskéen mod Souq al-Nahhasin, ser du først en række skinnende kobberfade i butiksvinduet. Hæv blikket:

Ser du en svagt hældende portal i sort-hvidt skaktern, kronet af en muqarnas-baldakin og prydet af et lille bæger-emblem – så står du ved Wikalat Qaytbay.

Træd ind og forestil dig kameldriverne, der i 1480’erne bandt deres dyr op rundt om gårdbrønden, mens syriske bomuldstønder blev rullet ind i magasinet. Bygningens ru men stemningsfulde rum giver stadig – 535 år senere – et ekko af middelalderens kosmopolitiske Kairo.

Funduq ved Bab Zuweila – byportens karavanserai i al-Maqrizis Khitat

I Kairos middelalderlige bymur udgjorde Bab Zuweila det sydlige hovedindløb til den befæstede by. Porten fungerede ikke blot som et militært kontrolpunkt, men også som et kommercielt filter, hvor varer, rejsende og dyr blev registreret og beskattet, inden de fik adgang til byens centrale markedsstrøg. Umiddelbart inden for portens mægtige tvillingetårne lå der ifølge den store topograf og historiker Taqi al-Din al-Maqrizi (d. 1442) adskillige funduqs (karavanseraier) og mindre khans, der tilsammen dannede et helt gateway-økosystem for langdistancehandelen.

Hvad al-maqrizi fortæller

I tredje bog af al-Khitat wa-l-Athar beskriver al-Maqrizi et “funduq af stor betydning ved Bab al-Zuwaila, hvor købmænd fra Yemen og det Øvre Egypten indlogerer sig og opbevarer deres varer, mens tolden vurderes.” Han noterer:

“Her hviler kamelerne, mens sække fulde af myrra, kaffe og kostbar bomuld læsses om til byens detailhandlere. En duft af røgelse blander sig med dampen fra karavanens varme dyr.”
al-Maqrizi, Khitat, III: 556

Byportens dobbelte funktion: Handel og sikkerhed

  • Kontrol: Vagtmænd registrerede hver last og opkrævede ‘ushr (tiende) eller særlige portafgifter.
  • Sikkerhed: Inden portene lukkede ved solnedgang, skulle alle handlende have fundet husly i de tilstødende funduqs, hvor massive trædøre blev boltet indefra.
  • Service: Vandcisterner, hestekrybber, smedjer og bagerier gjorde karavaneseraiet til en lille selvforsynende enklave.

Varer og ruter

Oprindelsesområde Primære varer Typisk rute til Kairo
Yemen & Hijaz Røgelse, myrra, aloes-træ, tidlige kaffebønner Aqaba > Sinai > Bab Zuweila
Rødehavskysten Pearl-shell, tekstilfarvestoffet kermes, harpiks Qoseir > Qena (Nilen) > flodpramme til Fustat/Bab Zuweila
Øvre Egypten (Aswan, Nubien) Bomuld, dadler, guld-støv, ibenholt Nilen nordpå > Bulaq havn > karrenet ned ad sūq-aksen til porten

En dag i funduqqen

  1. Daggry: Karavanen ankommer, og portvagten noterer antal dyr samt typer af varer.
  2. Morgen: Dyrene ledes til stalde i stueetagen; varer bæres til hvælvede magasiner. Kuponer udstedes som bevis for indleveret gods.
  3. Mid-dag: Købmændene søger mod moskeen (masjid al-funduq) for bøn og for at høre seneste prisbulletiner.
  4. Eftermiddag: Toldembedsmænd vejer og vurderer; købmænd forhandler med lokale grossister fra den nærliggende sūq al-Silāḥ (våbenmarked) og sūq al-Khayāmiyya (teltduksbasar).
  5. Aften: Porten lukkes; lys fra olielamper kaster skær på stengallerierne, mens historiefortællere underholder i gårdens midte.

Sporene i dagens bybillede

Selve karavaneseraiet nævnt af al-Maqrizi er i dag forsvundet under senere bygge-etaper, men flere elementer i kvarteret afslører dets tidligere funktion:

  • Bab Zuweilas tårne: Fra toppen ses stadig det logistiske landskab: den lineære suq-akse, hvor karavanerne engang myldrede.
  • Suq al-Khayāmiyya: Den overdækkede gade bag porten følger præcis det spor, hvor funduqqen lå; bemærk hvælvede kældre i flere butikshaller – formentlig rester af de gamle magasiner.
  • Gangbroer og portåbninger: Smalle stentærskler mellem forretninger indikerer tidligere stalde og lasteporte.
  • Wakāla al-Bazār: En sen-osmannisk handelsgård 70 m nord for porten genbruger fundamenter fra én af Bab Zuweilas middelalder-funduqs; kig efter spærbuer i stueetagen.

Sådan oplever du stedet i dag

Besøg området tidligt om morgenen, når håndværkerne i khayāmiyya-gaden folder farvestrålende teltduge ud – et farve-glimt af den handelsaktivitet, som al-Maqrizi beskrev for 600 år siden. Tag trappen op i Bab Zuweilas sydlige tårn; panoramaet giver en intuitiv fornemmelse af, hvorfor netop her opstod et knudepunkt af told, transit og karavanesamhørighed.

Funduq i Nahhasin-kvarteret – specialiserede khans for metalhandlen

Midt på al-Mu‘izz li-Din Allah-gaden, hvor klokkerne fra kobbersmedenes hamrende værksteder engang næsten overdøvede muez­zinens kald, lå en klynge af funduqs – specialiserede karavanseraier, der i middelalderen udelukkende tjente metalhandlens laug (nahhasin). Kilder som al-Maqrizi, Ibn Taghribirdi og flere hisba-manualer beskriver, hvordan disse ”kobber-khans” fungerede som både lager, logihus og kontrolpunkt for kvaliteten af metaller, der blev importeret fra Anatolien, Persien og Det Røde Havs havne.

Organisation og daglig drift

  1. Portneren (bawwab) noterede hver tilrejsende købmænds navn i khans protokol og angav hvilken bås i gården deres last blev tildelt.
  2. Vejemester (qabbas) brugte laug-godkendte lodder af kobber (ratl og uqiyya) til at sikre, at der betales de korrekte ‘ushr-afgifter. Taksterne var fastsat i en fond (waqf) og gik til vedligehold af bygningen – kilderne nævner 1/40 af varens værdi for kobber, 1/50 for tin.
  3. Overopsynsmanden (muhtasib) patruljerede dagligt for at sikre, at smede ikke ”strakte” renheden af kobberet med bly – en forseelse der kunne straffes med bøde eller midlertidig lukning af boden.

Arkitektoniske særtræk for metal-funduqs

Funktion Arkitektonisk løsning
Ildsikring Tykkere teglstenshvælv over værkstederne og hundredevis af indmurede lerkrukker fyldt med sand, der kunne knuses og sprede indholdet ved brand.
Opbevaring af tung last Forstærkede hvælvede kældre (qaʿb) med kalkmørtel og indlagte tømmerbjælker, der fordelte vægten.
Ventilation Høje stenskorstene og små mashrabiya-vinduer over hvert smedehjerte for at lede røg og hammerskæl ud af gården.
Kontrol af mål og vægte Et indmuret marmorbord med standard-vægtlodder fastgjort med jernkæder – omtalt i al-Suyutis glossar over markedsinstitutioner.

Takster, vægte og mål

Middelalderens vejledninger fra hisba-literaturen giver et sjældent indblik i priserne:

  • 1 ratl (ca. 447 g) råkobber kostede omkring 12 dirham i 1400-tallets begyndelse.
  • Et færdigsmeltet kobberkar på 5 ratl kostede 80 – 90 dirham, inklusive de afgifter der blev opkrævet i funduqen.
  • Standardmål som qafiz (tønde) og kayl (skovl) blev forseglet af lauget og opbevaret i khanens kontor.

Hvad kan man stadig se?

Selv om størstedelen af de oprindelige metal-funduqs er ombygget til moderne butikker, kan den nysgerrige besøgende stadig spotte:

  1. Vestfacaden i Zuquq al-Nahhasin: to profilerede stonkanker (løse jernringe) over porten, hvor kobberstænger blev hejst ind i 1400-tallet.
  2. En buet kældernedgang ved nr. 19: den tykke hvælv i rød tegl er bevaret og vidner om de robuste lagerrum.
  3. Reliefet af en vægtbalance på et portail-overligger lige over for Qalawuns mausoleum – symbolet for metal-lauget.

Vil du mærke historiens sus, så besøg gaden først på dagen, når kobbersmedene tænder deres blæsebælge. Lyden og lugten giver et glimt af den økonomiske puls, der i middelalderen gjorde Nahhasin-kvarteret til Kairos metalliske hjerte.

Wikalas ved Nilhavnen i Bulaq – senmiddelalderlige omtaler i krøniker

I begyndelsen af 1400-tallet var den gamle flodhavn i al-Fustat ved at tilsande, og skibe fik vanskeligere ved at lægge til. Krønikeskriveren Ibn Iyās bemærker flere gange i sit værk Badāʾiʿ al-Zuhūr, at “handelen flyttede sig nordpå til Bulaq, hvor vandet var dybere, og hvor landingspladserne var bredere” (år 891/1486 og 902/1497). Dermed blev den lille landsby Bulāq al-Dakrūr på få årtier forvandlet til Kairos hovedhavn, og langs den nye kajlinje skød en række wikalas og funduqs op.

Handelsstrømme, der mødtes i bulaq

  • Nildalen: Konvojer af hvede, sukkerrør og alabast fra Øvre Egypten ankom på fladbundede både (qarrāq) og blev omlastet her.
  • Rødehavet: Krydderier fra Aden og Indien kom via Qusayr-Qena-ruten og fortsatte i karavane til Bulaq for videresending til Middelhavet.
  • Middelhavet: Venetianske og osmanniske købmænd lod større skibe ankre ud for Rosette-mundingen; varerne blev derfra ført i mindre pramme til Bulaq, hvor de kunne fortoldes.

Sådan løste wikalasene opgaven ved vandkanten

Typisk element Funktion Middelalderkilder
Raf‘a (trækraner) Løft af ballast og tønder direkte fra prammene op til gårdrummets ramper. Ibn Iyās, år 906/1500: “…de store trisser, hvormed sukkerballerne hejses…”
Dybe magasiner Afkølede haller i stueetagen til korn, kaffe og krydderier. Waqfiyya for sultan Qansuh al-Ghūrī (1504): “…seks hvælvede kamre mod nord…”.
Khazna (toldkontor) Her opmåltes og stempledes varer, og der opkrævedes ‘ushr (10 % afgift). Al-Maqrīzīs tillæg (cop. 16. årh.): “…uden for porten et sted for skatmesteren…”
Overligger-rab‘ Små lejligheder på 2.-3. sal til flerugerse ophold for provins-købmænd. Ibn Iyās’ notater 912/1506: “…handelsmændene sover over deres varer…”

Hvor blev de af?

Moderniseringen af Kairo under Khedive Ismāʿīl (1860’erne) og anlæggelsen af Corniche el-Nil fjernede store dele af de middelalderlige strukturer. Alligevel kan man, hvis man går på opdagelse i Bulaqs snævre gader bag museet, stadig få glimt af perioden:

  1. Portbuer i Sharia ‘Abd el-Latif – kalkstensindrammede indgange med mameluk-modellerede stalaktitkapitæler, som sandsynligvis tilhørte Wikālat al-Sultāniyya.
  2. Granitbolte i kajmuren – Øjer hvor fortøjningsrebene sad; udgravninger i 1990’erne viste, at de ligger ca. 1,5 m under nutidigt gadeniveau.
  3. Et enkelt hvælv i Harat el-Fannāriya med sort-hvide ablaq-bånd; lokalbefolkningen kalder det stadig “al-khan”.

Skønt de fleste wikalas ved Nilhavnen er forsvundet, lever deres økonomiske og sociale betydning videre i bydelens karakter: de trange gader myldrer fortsat med speditionsfirmaer, lastvogne og krydderilagre – en nutidig ekko af den hektiske kommercielle puls, som Ibn Iyās beskrev for over fem hundrede år siden.